Saturday, August 30, 2008

http://www.malaysia-today.net Diharamkan?

Nampaknya kerajaan malaysia telah mengharamkan mana2 laman web yang difikirkan perlu. Untuk berita sepenuhnya bolehlah anda melayari laman web seperti chedet.com atau thestar.com. Walaupun begitu pemilik laman web tersebut telah berusaha menyediakan laman web alternatif supaya para pengguna masih boleh melayari kandungan laman web tersebut.

Notis yang berbunyi seperti "Malaysia Today is being blocked by Malaysian government. To access use the address http://mt.m2day.org/2008/ You can check the site status at http://m2day.org/ or google for "Malaysia Today ". ". Sebenarnya tiada cara yang boleh menghalangkan laman web itu dari wujud, melainkan secara fisikal memadam laman web tersebut dari peranti internet.

Apa yang dilakukan sekarang oleh kerajaan malaysia ialah meminta semua penyedia internet di malaysia untuk menghalang pengguna mencapai alamat peranti internet http://malaysia-today.net tersebut.

Untuk para pengguna di malaysia yang masih ingin melayari laman web tersebut, perlulah menggunakan proxy server yang beroperasi di luar negara. Terdapat banyak proxy server percuma di luar negara dan cara untuk menggunakannya amat mudah, http://www.proxy4free.com. Untuk tatacara pengunaan proxy server Internet Explorer sila ke laman web ini http://support.microsoft.com/.

Untuk pengguna Mozilla Firefox:

Open Firefox and click on the Tools menu and then click Options. You should get a screen similar to the following:



Click Connection Settings and the following should popup:



Select Manual Proxy Configuration and fill in the relevent field for your Proxy. Note that Firefox's support for Authentication on Socks Proxy Servers is somewhat limited.

No comments: